BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Total Pageviews

There was an error in this gadget

Sunday, 10 April 2011

_awas!! telur tiruan mungkin berada di tempat anda_



ini adalah telur a.k.a telur original no spicy2..hihii


e..macam2 afgh sekrng ni..sampai telo pun nak tiruan jugak..ish2 dasyat kot..tak paus hati betul cik siti dengar berita ni..dahlah telur 2 fevret cik siti. . .  terkejut kot pas baca paper..dahlah kita semua warga dunia makan telur untuk kasi tambah protien tuk kesihatan..


telur betul ngan tak betul..ish2 susah betul nk kenal telur ni..ee geram betull



telur xori...huhuuu bilew goreng dia jadi camni..huhu serammnya


oh tidak!!!



Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menasihatkan pengguna di Malaysia supaya berhati-hati ketika membeli telur kerana terdapat telur tiruan dijual di pasaran.

Pagi ini, seorang pengguna datang ke pejabat CAP bersama sedulang telur yang agak luar biasa bentuknya. Menurut beliau, apabila dimasak, telur itu tidak berbau seperti telur biasa dan tidak mempunyai sebarang rasa.

Oleh kerana beliau berasa ragu-ragu dengan kandungan telur yang dibelinya itu, beliau membawa telur-telur tersebut ke pejabat CAP dan terus membuat aduan mengenainya.

Selepas diperiksa, kami mendapati memang benar telur-telur tersebut mempunyai bentuk yang berbeza daripada biasa. Ia besar dan bila dipecahkan tidak kelihatan pusat telur (chalazae - bahan legap yang biasanya terdapat pada putih telur, membendung kuning telur pada bahagian tengah telur).

Telur-telur itu juga tidak berbau seperti telur biasa. Mengikut satu laporan, telur tiruan adalah perkara biasa di China. Pengguna di negara itu telah dinasihatkan supaya mengawasi telur tiruan ketika mereka hendak membeli telur.

Mengikut laporan tersebut, telur tiruan mengandungi bahan-bahan kimia. Cangkerangnya diperbuat daripada kalsium karbonat. Kuning telur dan putih telur diperbuat daripada natrium alginat, alum, gelatin, asid benzoik, kalsium klorida serta air dan pewarna makanan. Kuning telur dihasilkan hanya dengan mencampurkan pewarna makanan kuning lemon ke dalam adunannya.

Kalsium klorida ditambah ke dalam adunan telur dan kemudian ke dalam acuan untuk menghasilkan membran telur. Cangkerang telur diperbuat dengan lilin parafin, serbuk gypsum, kalsium karbonat dan bahan-bahan lain.

Pada amnya bahan-bahan ini adalah penambah makanan tetapi dalam menghasilkan telur tiruan, ia menjadi komponen utama. Oleh itu telur tiruan hanya mempunyai sedikit atau tidak langsung berkhasiat berbanding telur sebenar.



Cara mengenal telur tiruan:

1. Selepas telur dipecahkan, putih telur dan kuning telur akan segera bercampur.

2. Cangkerang telur tiruan agak berkilat berbanding telur sebenar, tetapi tidak begitu ketara.

3. Apabila disentuh dengan tangan, ia terasa agak kasar berbanding telur sebenar.

4. Apabila telur tiruan digoncang ia akan berbunyi kerana air berlebihan daripada bahan pepejal.

5. Telur sebenar agak berbau seperti daging mentah.

6. Ketuk-ketuk sedikit telur itu. Telur sebenar berbunyi lebih rapuh berbanding telur tiruan.

7. Selepas memecahkan telur tiruan, kuning telur dan putih telur akan cair bersama. Ini disebabkan
    kuning telur dan putih telur dihasilkan daripada bahan mentah yang sama.

8. Ketika menggoreng telur tiruan, kuning telur akan mengembang tanpa disentuh.

9. Telur adalah sumber protein yang murah dan dimakan oleh penduduk Malaysia. Memandangkan ia
   merupakan makanan kegemaran ramai, Persatuan Pengguna Pulau Pinang menggesa pihak berkuasa
   supaya menjalankan siasatan dengan segera berhubung isu telur tiruan ini.

10. Tambahan pula, telur tiruan mungkin mengandungi gelatin yang Haram dimakan oleh orang Islam.


tengok2 betul n praktis taw..


bila di pecahkan ianya mencjadi begitu cantik sekali





~S.k penderas dihati~




gelagat cikgu2 sebelum bertolak..huhu dengar dulu ceramah dari timbalan pengarah kami..si fazrill..huhuhu..tgk agh muke sowang2..muka ketakutan..haha termasuklah cik siti yang cute dengan tudung polkadot tuh..hehehe..cute k??(anda pasti)
dUa hari telah berlalu..rasanya jiwa cik siti still lagi tertinggal di perkampungan orang asli kg penderas..
perjalanAN untuk kesana dari Tanjung malim mengambil masa selama lebih kurang 6 jam..huhu sungguh memenatkan..kalu cik siti balik kelate pun sempat ugak..huhuhuu..tapi bagi menyumbang bakti kepada masyarakat prbumi kita..segala yang ada hharus siketepikan..huhu (dah nama nk jadi cikgu...kena bersedia agh..heheee)

sebenarnya cik siti ingin ketakana sesuatu..sebenarnya sebelum berada di penderas ni..sebenarnya cik siti xboleh tidur dua malam..sebab ketakutan..yelah..cik sti ni sebenarnya ada penyakit sindrom TAKUT..
tapi alhmdullih..berkat sabar n tabah serta dorngan dari kawe2 dapat ugak cik siti sabar..trimas semua..jasa anda sentiasa dikenang..hehehe 

kami sampai di sana lewat sebab ujanlah, jalam jam lah( bab ni xde pun..mana ada jam situ) tapi tunggu coaster lambat sangat..almaklumlah bus yang kami naiki di pandu oleh pak cik bekas pemandu ambulans..hahahhaha.llaju gelw..cam ngah naik roller coaster..hhehee dah lah jalan Genting tu membahayaka..eee pak cik bus tulah kecik..tapi bawak keta..huhuhuu dasyat kot..sampai kawan cik siti NAGES...dasyat x???bayangkan./ehhee

jeng..jeng..jeng bermulalah alkisah cik siti kesana..hari 1st..da rasa pitam2..ee..yelah campur ngan penat n bau..... emm..tulah..tapi nk buat camne..cik siti memamgxpernah hidup dalam situasi ini..nilah 1st masuk kg..serius..tak tipu..



JOM KITA LIHAT PIC YANG CIK SITI UPLOAD..hihi almaklum ah.cik siti LIKE seribukali LIKE dengan gambar nih.hehhee



yang ni..depan cermin ajaib umah ck siti..b4 daq2 ni..datang ..hehe awal pagi..huhu burok bebonar time nih..ehheheheee


ngan kawan bek cik siti..acik..hehe suka sangat amik pic..sampai hamper kat belakang pun dah xnampk..hehee


huhu..AJK makanan..hihi tulah tugas cik siti erk..sepanjang program ni berlangsung..ehehehe penat tak terhngga..sampai da xde pic lagi..yelah sibuk didapur nak hidang kat VVIP, penduduk kampung, daq2 UPSi n adik2 skoll SK PENDERAs..ehhehehe..


timB.Pengarh kami yang mulut..hahaha xleh nak cakap..t kena sound..hahahaa


oppss..
mata saya..xnampk.hehee susahlah kalu mata da sempit..ehhee..
papew pun..i tetap ratu ROTI..ehehee..


ha..ee..per agh pagi buta2 pun nak gaduh..
OPPsss..jangan salah faham.ehhee ni ngah membebel pasal pak cik bus kitaorang lambat sampai..hehee


cikgu2 bitara UPSI 2011..hehehe calon2nye ialah 


tapi yang menangnye..hahha me..CIK SITI..hahaaa..
opsss saya xde dalam caloon2nye lah..ehhe cancel jelah


yeyee..huhuhu kami da berjaya naik bus..hehhee..LIKE2

adik2 semua..huhu dalam pertandingan bercerita..hehe

Wednesday, 6 April 2011

~tips cantek dari cik siti~





hhuhuu..
lepas baca majalah cosmopolitan for dis month..
huhu asewnye..
waaahh..
.blewlah cik siti nak jadi kaya raya camni..
huhu lambatnye kerja..huhuhuu dah xsabar 
ni..
KPM..pleaz..cepatlah amik saya posting..hehe( boleh ke macam tu)
hahhaa joke semata2..hhehheehee
yelah pompuan mana xmau cantek kan.hehe..
tapi kita perlu ingat kecantika sebenarnya bermula dari dalam..hehhe...cewahh..pandai lak cik siti bermadah..
okeh..opsss..baiklah..hehhe xyah lah dgr cik siti membebell..perkata kita tgk tips cantek dari cik siti yang di kredtkan dari cosmopolitan..

Britney Spears Radiance EDP 50ml, RM200, dengan adunan berries, bungabunga putih dan kayu Kashmir.
JLO L.A. Glow EDT 50ml, RM207, harum memukau dengan gabungan ceri, blackberry, magnolia dan tropical cream.
Paris Hilton Tease EDP 50ml, RM172, segar dengan epal Fuji dan white peach bersulamkan bunga kemboja, melur serta warm sand accord.
 Solekan Natural

Tak perlu bedak asas pada semua bahagian wajah. Langkah-langkah di bawah dapat bantu kamu mencapai hasil solekan yang lebih semula jadi.
1. Sapu bedak asas cecair atau krim pada bahagian tengah wajah dari dahi ke dagu, kemudian dari kiri ke kanan. Bahagian wajah ini paling menonjol dan memerlukan litupan lebih.
2. Sapukan bedak asas tipis pada bahagian luar wajah. Adunnya sempurna di akar-akar rambut. Jangan dilapiskan lagi di bahagian tengah wajah.
3. Sapukan bronzer pada bahagian tulang pipi kamu untuk berikan sedikit definisi pada wajah.
Tipis Sekata
Untuk hasil bedak asas yang tak nampak berbelak dan tipis, sapu dengan span – hasilnya lebih natural dan ia juga bagus untuk menyamar liang-liang pori.

Hati
Bentukkan kening pendek dan tebal. Jika terlalu panjang, dagumu yang memang sudah runcing akan tampak lebih tajam.
Petak
Bentukkannya secara melengkung tanpa segi-segi tajam untuk melembutkan penampilan tulang wajah yang “keras”.
Bulat
Tajamkan sedikit puncak keningmu untuk membuat kontur wajah yang bulat kelihatan lebih terbentuk dan menawan.
Oval
Panjangkan sedikit ekor kening untuk memberi keseimbangan sempurna pada bentuk wajah yang agak panjang.
Update Kulitmu dengan Exfoliate

Betul, kalau tak memang kulitmu akan tampil begitu saja kerana ia masih diselaputi kulit lama. Clinique Clarifying Lotion Twice A Day Exfoliator yang sesuai semua jenis kulit mempunyai penambahan sodium hyaluronate, gliserin dan trehalose yang membantu “menggilap” kulit ketika proses pengelupasan.